Cambodia: Land of Wonders! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Elle Schoenmakers - WaarBenJij.nu Cambodia: Land of Wonders! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Elle Schoenmakers - WaarBenJij.nu

Cambodia: Land of Wonders!

Door: Elle

Blijf op de hoogte en volg Elle

23 Mei 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Weer terug in Bangkok was ik er al snel achter wat de volgende bestemming moest gaan worden. Als je in Bangkok bent dan sta je gewoon al met 1 voet in Cambodja, "Land of Wonders", (zoals hun slogan luidt), waar 1 van de zeven wereldwonderen te bezichtigen is. Tja dan begint het bij mij toch weer een beetje te kriebelen. Ray had hier minder last van dus ben ik alleen afgereisd naar de plek die al een tijdje op mijn To-do list staat "Angkor Wat", en een tripje Thailand zou niet helemaal af zijn als ik niet even die zijweg in zou slaan, nu het naast de deur ligt.

's Ochtends ben ik dus in mijn eentje afgereisd naar het land van de Cambodjanen (een bustripje van zo'n 10 uur incl. alle controles). Nou dit was pas een cultuurshoq. Ik kan je vertellen dat ik een totaal andere wereld inging. Bij de grens in Poipet aangekomen zie je al gelijk veel verschillen. Er is veel meer armoede (alles gaat met de benenwagen, gammele hutjes, bedelaartjes die net uit de luiers komen), corruptie (ze proberen op alle mogelijke manieren geld af te troggelen), chaotisch op straat (legertjes tuktuk drivers) erg stoffig (de Cambodjanen lopen bijna allemaal met mondkapjes voor) en vies. Echter rijden ze wel weer aan de vertrouwde kant van de weg, in tgenstelling tot Thailand. Maar je kunt wel zien dat Cambodja echt een land is met een lange geweldadige geschiedenis.

Tijdens de busrit naar Siem Riep heb ik een broer en zus uit Amerika ontmoet waarmee ik samen met een gids en een tuktuk bestuurder de beste tempels van Cambodja bezichtigd heb, inclusief de beroemde Angkor (heilige stad) Wat (tempel).
Een ander hoogtepunt was de tempel waar Angelina Jolie in rond gerend heeft tijdens de opnames van de film Tomb Raider (La Prohm). Deze tempel is doorgroeid met enorme bomen.
Het was een zeer geslaagde en indrukwekkende dag en ik weet nu ook een stuk meer van Cambodja en hun religieuze gschiedenis.
Als afsluiter hebben we tegen beter weten van de gids in getracht een mooie zonsondergang te spotten maar hij was vergeten te vertellen dat de zon niet onder ging aan de kant van Angkor Wat.
De avonden in Siem Riep hebben we doorgebracht op de nachtmark en onze onderhandelkunsten weer eens flink geoefend. Ik word er echt steeds beter in.

De volgende ochtend pakte ik weer de bus terug naar Bangkok, met de bijbehorende controles om Thailand weer in te mogen. De lange busreis van 9 uur werd een stuk aangenamer met de New Yorkse 28 jarige Warren, die voor de Thaise vrouwen en drank naar Thailand is gekomen. Het gesprek werd pas echt interessant toen hij vertelde dat hij 3 jaar in Israel gestudeerd heeft om Rabbijn te worden. En nu dus een hele andere levensstijd hanteert.
Tijdens de trip ook weer een aantal Nederlanders ontmoet, ook dit blijven interessante wezens.

Nu voor de tweede keer terug in Bangkok en ben al aan het kijken hoe ik hier zo snel mogelijk weer weg kan. Het volgende tripje wordt het Noorden van Thailand

Wisten jullie dat:
- Een goed verdiende Cambodjaan zo'n 200 dollar per maand verdiend.
- De typische Cambodjaanse look (het is daar gewoon 40 graden) een gescheurde lange broek, vuil shirt met (half)lange mouwen & gaten en een mondkapje is. Dit om hun huid te beschermen voor de schroeiende zon (en hun mond voor de stof).
- Ademen in Siem Riep slechter is dan roken in Nederland.

• 23 Mei 2012 - 06:01

De Schoentjes:

Haai schoentje,

Waarom zoek jij toch altijd van die onveilige ongezonde achterbuurtjes op en dan nog in je uppie??
    Wel super om te lezen en zien dat je het zo goed naar je zin hebt.

Zoentjes van de schoentjes

• 23 Mei 2012 - 06:05

Ikkie:

Prachtige foto's.
    Een reuze sprong in het onbekende!!

• 23 Mei 2012 - 06:43

Eefje:

Hee chickie! Klinkt goed daar!! Lekker genieten x x

• 23 Mei 2012 - 08:07

B:

Klinkt heel interessant allemaal en de foto's zien er allemaal prachtig uit!
    Waarom ging Ray niet met je mee naar Cambodja? Wilde hij de lokale natuur verkennen? Wel een beetje op jezelf passen dan hè! Heel veel plezier nog! x

• 23 Mei 2012 - 08:41

Suz En Bjorn:

Heei El!

Wat een mooie foto's!!!! Leuk hoor! je bent dus maar een dag in Cambodja geweest? Ik kijk uit naar het volgende verhaal! Ray inmiddels alweer gespot? Of zien jullie elkaar later pas weer? Liefs!!

• 24 Mei 2012 - 09:11

Mies:

El! Wat een heerlijke verhalen!!! Ben benieuwd wat het volgende avontuur gaat worden! Geniet en tot de volgende update! ;) Liefs! xxxx

• 24 Mei 2012 - 22:14

Ellen:

Hey El,

Klinkt goed allemaal je avonturen in Thailand en Cambodja. Leuk dat je naar Siem Reap geweest bent, kunnen we straks foto's vergelijken haha. Veel plezier nog en groetjes aan Ray.

Liefs El

• 27 Mei 2012 - 21:46

Gerrie Schoenmakers:

Hi nichtje,ziet er goed uit maar.....voor mij is het toch nog steeds Kenya. Heel veel plezier nog!!! xxx je tante