Van 'The Land of Smile' naar 'The Golden Land'! - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Elle Schoenmakers - WaarBenJij.nu Van 'The Land of Smile' naar 'The Golden Land'! - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Elle Schoenmakers - WaarBenJij.nu

Van 'The Land of Smile' naar 'The Golden Land'!

Blijf op de hoogte en volg Elle

26 November 2017 | Myanmar, Rangoon

Thailand

Na 5,5 jaar weer voor even terug in Thailand. Drie dagen heb ik mogen ervaren wat er veranderd is. Het duurde niet lang voordat ik kon constateren dat Thailand toch weer wat duurder is geworden. Maar er zijn ook dingen die nooit zullen veranderen.
• Je zult het eten nooit tegelijk geserveerd krijgen met je tafelgenoten. En er zit niet echt een doordachte strategie achter het serveren van de diverse gangen. Dus je moet niet vreemd opkijken als je eerst het toetje ontvangt voordat je het hoofdgerecht gehad hebt.
• Het maakt niet uit met wie je bent en hoe oud je bent, maar als je in de backpackersstraat van Thailand, ‘Koh San Road’ loopt, dringen de proppers je helemaal aan je op en krijg je keer op keer vele aanbiedingen voor de Pingpongshow. Als er iets is waar ik als vrouw zijnde in de dertig niks te zoeken heb, dan is het daar wel.
• Overal zie je afbeeldingen van het Thaise koningshuis. Vorig jaar is de immens populaire majesteit Bhumibol overleden. Hij werd echt als een soort halfgod aanbeden. Na het overlijden van deze beroemdheid heeft zijn zoon het stokje overgenomen. Het volk heeft veel eerbied en respect voor het Koningshuis en ze zullen zich hier nooit openhartig en al helemaal niet negatief over uitlaten.
• Het waakzame, de alertheid die je moet hebben tijdens de Full Moon Party. Er zijn altijd vele locals actief die denken er ook iets positiefs aan over te kunnen houden aan deze party gekte, en maken graag misbruik van beschonken, iets minder oplettende, feestende toeristen.

Mingalaba
Myanmar is jarenlang ontoegankelijk geweest voor mensen zoals ik. Myanmar is jarenlang afgesloten geweest van de buitenwereld. Dit gegeven maakt het nu juist zo interessant om toch zelf eens waar te nemen hoe het er hier nu echt aan toe gaat.
Het maakt niet uit hoe lang je er verblijft. Myanmar blijft je verbazen…

Authentiek Myanmar
Als je dit decennia nog naar een onontdekt stukje land wilt dan moet je zelfs met Myanmar opschieten. Sommige grenzen zijn pas in 2013 opengesteld voor buitenlanders. Maar steeds meer en meer wereldreizigers en wereldverbeteraars weten de weg naar het voormalige Burma te vinden. Steden als Inle Lake (bekend van de traditionele vissers), Yangon / Rangoon (met 5,2 miljoen inwoners de grootste stad) en Bagan (met meer dan 4.400 tempels dé attractie van Myanmar) stroomt in deze tijd toch al aardig vol met toeristen. Off the beaten path is momenteel wat lastiger omdat je als toerist niet overal onderdak kan krijgen (of je moet bij een klooster aankloppen) en het niet overal even veilig is met de Rohingya situatie.
Uiteraard zijn we toch van de gebaande paden afgeweken om ook het authentieke Myanmar te ontdekken, nu het nog kan. En ik heb nu mogen ervaren hoe het is om eens in de schoenen te staan van onze queen Maxima. Locals die zich naar de kant van de weg haasten om je te begroeten, kinderen die nog nooit een toerist hebben gezien en zo puur als ze zijn je enthousiast, rennend, helemaal vanuit hun bouwvallige hutje je komen verwelkomen. Pubers die selfies (lees: hele fotoshoots) met je willen maken zodat ze op school kunnen laten zien hoe een echte blanke toerist (met een beugel) eruit ziet. Ouders die vrolijk “Mingalaba” meeroepen met hun kroost. Je voelt je door dit aardige volk helemaal welkom in dit Gouden land.

Sneltreinvaart
In een sneltreinvaart (niet op zijn Myanmars want de treinen gaan zo traag, dat je te voet nog sneller bent. Ze hebben hier dan ook niet voor niks de langzaamste trein ter wereld) hebben we veel hoogtepunten mee gepakt in alle transportmogelijkheden die Myanmar biedt. Aan het einde zijn we afgereisd naar het zuiden en hebben we ook kunnen genieten van de heerlijke lege stranden, het heldere water, de ongerepte landschappen, de pure Aziatische sferen, de traditionele dorpjes de offline zone en de gastvrijheid van het arme Burmese volk.

Wist je dat...
• Myanmar het enigste land in de wereld is waar ze aan de rechterkant van de weg rijden én waar het stuur ook rechts zit? (Een overblijfsel van Britse invloeden).
• Met 89% van de bevolking boeddhist, dit het meest Boeddhistische land van de wereld is?
• Vrouwen hier rondlopen met gouden gezichtjes (gouden creaties op hun gezichtjes)? Ze noemen het Thanakha (van de Thanakha plant) en dient als zonnebrand, maar ook tegen verbranding of acne.
• Ik, als beugelbekkie, heel vreemd opkeek toen ik recht in de eerste smile keek van een Burmese, rode en bruine hele verrotte tandjes die ik zo nog nooit gezien had? Al snel verklaarde hun verslaving Betel Nut (tabak waar ze op kauwen) de rode smiles. Je kunt het niet doorslikken dus ze spuwen het op straat uit waardoor de straten rood kleuren van de Betel Nut spuug.
• Burmese die Engels spreken heel zeldzaam zijn, maar met Mingalaba (hello) en kyei zu tinbadeh (bedankt) toch een heel eind komt?
• WiFi en smartphones ook in dit arme land hier bestaan. Maar het internet tergend traag is dat je het beter niet kunt gebruiken want het levert meer frustraties dan voldoening op.
• Je max. 300.000 Kyats kan pinnen en ik me nog nooit zo rijk heb gevoeld?
• Burmese heel vindingrijk zijn? Ze vervoeren hele kasten op de fiets en bij gebrek aan een wasrekje gebruik je toch gewoon je vervoersmiddel (zie foto).
• Dat maaltijden hier bereid worden met heel veel olie, dat dit zowat het hoofdingrediënt is van elk gerecht?
• De prijzen voor accommodatie naar verhouding duur zijn? (gemiddeld heb ik zon €25 per nacht betaald. Dat is een stuk hoger dan buurland Laos en Vietnam, waarbij je voor de helft al wel een goed onderkomen hebt. Maar eten en benzine is dan wel weer heel goedkoop.
• De locale bevolking heel onwetend is over wat er allemaal in hun eigen land afspeelt? Enerzijds wordt er niet alles verteld en wordt de ernst van de situatie afgezwakt. Er wordt gedacht dat er wat meningsverschillen zijn tussen de Rohingya's en de regering maar dat ze aan het kijken zijn hoe ze dit op kunnen lossen. Anderzijds wordt er verkeerde informatie verspreid en wordt de Rohingya’s als boosdoeners weggezet omdat zij niet trouw en loyaal zijn aan hun religie.
• Monniken als eerste toegang krijgen tot het vliegtuig en altijd voorin de bus zitten.
• Ze hier gemakkelijk met het hele gezin, bestaande uit 4 personen, op een scooter passen en zich zo voortbewegen?
• Het geen ondernemersland is? Afdingen is vaak moeilijk (liever geen geld dan hun bod verlagen), en ze zullen nooit business aannemen ten koste van hun concullega's.
• We binnen drie weken tijd, twee auto ongelukken gehad hebben met de taxi’s waar we in zaten? In de miljoenensteden wordt als gekken gereden. Of ze kennen hier de verkeersregels niet of er zijn gewoon geen regels. Het verkeer is ook heel luidruchtig, de claxon wordt gewoon als gaspedaal gebruikt.
• Burmese één van de vriendelijkste volkeren betreft die de wereld rijk is? Ze zijn altijd vriendelijk en oprecht, staan altijd voor je klaar zonder ook maar iets terug te verwachten. Ook al hebben ze zo weinig, dat beetje wat ze hebben geven ze nog weg. Ik heb me hier ook geen moment onveilig gevoeld.

Toekomst
Ik zie nu al dat Myanmar buurland Thailand achterna gaat en dat het ten koste gaat van de authenticiteit van dit prachtige land en de spontaniteit en oprechtheid van het vriendelijke volk. Over een tijdje zul je al veel meer Westerse invloeden terug zien. Maar laat dit nog heeeel lang duren.

Tips
Na dit enthousiaste verhaal over deze ontdekkingsreis terug in de tijd snap ik het goed als jij ook graag de reis naar dit enerverende land wilt maken. Hier een paar tips.
• Draag slippers, veel makkelijker om uit de doen bij al de tempels.
• Zorg dat je ten alle tijden tissues of toiletpapier bij hebt, want hier doen ze niet aan schone, droge billetjes.
• Je kunt nergens met creditcard betalen dus zorg voor voldoende cash (kyats of dollars).
• Neem altijd een trui mee als je met de bus reist. Overdag is het heet en voelt het zo aan als 38 graden (november) maar in de bus gaat de airco op standje vrieskist. Brrrr...
• Wees heel voorzichtig op de tempels in Bagan. Bagan is in 2016 nog door een zware aardbeving getroffen en daardoor zijn honderden tempels zwaar beschadigd geraakt. Een paar dagen voor onze aanwezigheid is door een noodlottig ongeval een 20 jarige toeriste om het leven gekomen omdat een deel van de tempel afbrak waar zij zich op dat moment bevond.

China
Terug naar huis hadden we een tussenstop in China. 8 uur op een Chinees vliegveld hebben we (mede door onze grote Bambie ogen, waar de douane nogal gevoelig voor was) weten te veranderen in een snelle blik in de futuristische wereld van de Chinezen. Om eerlijk te zijn kreeg ik hier pas voor het eerst deze hele vakantie een cultuurchock. En China ligt veel dichter bij onze Nederlandse leventjes dan het armoedige Myanmar.

1. Van Myanmar wisten we van te voren dat Engels sprekende Burmese schaars zouden zijn. Maar van een internationaal volk op een hele internationale plaats als op het vliegveld in de miljoenen metropool Guangzhou (bijna net zo veel mensen als in heel Nederland) konden we geen antwoord krijgen (ook onze handen en voeten gebruikt) of je in restaurantjes met een creditcard kan betalen.
2. Met al onze Nederlandse normen en waarden wachten we geduldig op de metro die ons naar het centrum zou brengen. Nou de deuren gingen open en het was net of een stel losgeslaagde stieren de metro inkwamen. Even wachten totdat iedereen is uitgestapt was er echt niet bij. Er werd geduwd, gebeukt of hun leven er van afhing. Het was leuker geweest als ik dit tafereel van een afstandje had bekeken, maar ik zat er middenin, dus heb 3 ellebogen gehad en 5 harde duwtjes.
3. Het maakte niet uit waar ik keek, ik zag alleen maar Chinezen (en geloof me, ze zijn met vele), die helemaal opgingen in hun smartphone activiteiten. In de metro zat / stond iedereen met zijn mobieltje, op straat liepen mensen tegen paaltjes aan omdat hun mobiel alle aandacht opeisten, fietsers die aan het multitasken waren en delen van het offline verkeer waaraan ze deelnamen niet meekregen omdat ze alleen maar gefocust waren op hun online activiteiten.

Tja, eigenlijk is Nederland zo gek nog niet...

Next trip... IJSLAND!

• 27 November 2017 - 19:38

Jan.:

Zeg jij weet natuurlijk niet dat jou over grootvader ook tabak pruimde.
    Veel plezier.
    Groeten uit Oss.

• 28 November 2017 - 23:21

De Schoentjes:

Zozo Elle,
    wat heb je weer veel gezien en mee gemaakt .
    Indrukwekkend om je verhaal te lezen.
    Een schitterend avontuur.
    Maar ik ben blij dat je weer met die mooie beentjes op Hollandse bodem staat,
    En je hoofd vol met mooie herinneringen
    En prachtige foto s.
    Liefs Maxxx

• 29 November 2017 - 02:50

M V Heumen:

Heej Elle!

Erg mooie foto's en een leuke blog weer. Ziet er allemaal herkenbaar uit, ik zit nu zelf aan het ontbijt in Nyaungshwe, Inle Lake! :).

Groet, Martijn

• 28 Maart 2018 - 09:24

Elle:

@Jan, weer wat geleerd!

@De Schoentjes :-) Ik ben alweer mijn volgende avontuur aan het uitzoeken ;-)

@Martijn, vet he!! Heb jij Myanmar ook als heel gaaf ervaren? Waar kan ik jouw avonturen teruglezen en al jouw beeldmateriaal bekijken?

• 20 Augustus 2018 - 02:02

M V Heumen:

Elle,

Ja, Myanmar is een erg mooi land! Ik heb het erg goed naar mijn zin gehad, er is veel te zien, alles is goed te bereizen en erg vriendelijke mensen. Ik ben helaas niet zo goed in het maken van mooie foto's of het schrijven van mooie verhalen. Dus voor beeldmateriaal en mooie verhalen zul je op de koffie moeten komen, sinds een half jaartje niet meer in Eindhoven, maar tegenwoordig in het veel mooiere Santa Clara (Californië) :) .

groetjes,

Martijn