Going USA - Reisverslag uit Breda, Nederland van Elle Schoenmakers - WaarBenJij.nu Going USA - Reisverslag uit Breda, Nederland van Elle Schoenmakers - WaarBenJij.nu

Going USA

Blijf op de hoogte en volg Elle

01 Oktober 2014 | Nederland, Breda

Na Europa, Oceanië, Afrika en Azië, was het nu tijd voor… Precies!
Amerika!

Voor een aantal weken verruilden we steden voor staten, euro’s voor dollars, kilometers voor miles en feet, liters voor gallons en graden Celsius voor Fahrenheit!
Het was even rekenen, maar waar die handige apps van tegenwoordig toch allemaal niet goed voor zijn.

Las Vegas
De klanken van gokautomaten en de lichtjes komen je op het vliegveld al tegemoet. En dit is nog maar het begin, hier kun je alvast wennen aan wat komen gaat. Op de strip weet je helemaal niet wat je ziet, je weet niet waar je moet kijken want alles maakt geluid, knippert, beweegt en geeft licht. Een ambulance of politie met loeiende sirenes (die hier heel vaal zijn) vallen hier nog het minst op.
Maar eenmaal aangekomen in The city of entertainment wilden we de vakantie echt op zijn Amerikaans beginnen, en waar kan dat nu beter dan met een goede maaltijd bij Dennys die 24/7 open zijn. (voor de nieuwsgierigen onder ons, ja hoor, de rest hebben we ook allemaal gezien, Mac Donalds, TacoBell, Burger King, KFC, Jack in the box, Pizza hut, Wendy’s, etc.)
Deze stad hebben we snel achter ons gelaten omdat we hier ook gaan eindigen, maar in die aantal uren dat we er waren hebben we ons er kostelijk vermaakt met de gokkers die zonder blikken of blozen duizenden dollars verspillen in casino’s waar niemand met elkaar praat. Enorme, luxe hotels die gethematiseerd zijn en bv Parijs of Venetië nabootsen.

Rondreis
Om het westen van Amerika te verkennen hebben we een auto gehuurd (Dodge Avenger, alias: Captain).
Na deze drukke stad hebben we heel wat prachtige natuurparken aangedaan en wild life gespot. Want Amerika heeft naast glitter en glamour, gokken en neon, de Rich en de Famous en de mooie witte Baywatch strandjes veel meer te bieden.

Natuurparken
We hebben heel wat prachtige, mooie en verschillende verschijnselen gezien, maar te veel om allemaal te omschrijven dus hier wat hoogtepunten.

De Grand Canyon -> De grand canyon is groot, héél groot (446 km lang, 30 km breed, 1.6 km diep), waarbij je een enorme explosie van vormen ziet in deze rotsformaties. Langs de rand van de canyon heb je een onwijs gave panoramo view omdat je kilometers ver kunt kijken. Maar dit is echt iets wat je zelf met eigen ogen moet ervaren.
Het overnachten ging hier al wat minder soepel dan in het drukke Las Vegas. De drukte van het hoogseizoen heeft zich voorgezet in September waardoor slaapplekjes schaars waren. Het is niet gelukt een accommodatie te reserveren dus zo avontuurlijk als we zijn hebben we ons nachtelijk onderkomen gezocht in de auto.

Antelope Canyon -> WOOOOOOWWWW!!! Heel gaaf, we hebben een rondleiding gekregen van een Navajo Indiaan. De canyon bestaat uit een kloof die door water of modder is uitgesleten. Dit resulteert in smalle gangetjes. Dus zo’n rondleiding is lang niet geschikt voor alle Amerikanen die al snel een maatje meer hebben. Maar de kleuren van de zon die naar binnen schijnt zijn prachtig.

Bryce Canyon -> Een sprookjesachtig landschap van rode kalksteenrotsen in de meest ongelooflijke vormen. Het is een enorm groot en mooi park waar je gerust anderhalf uur kan rondlopen zonder ook maar iemand tegen te komen.

Death Valley -> Amerika is een land met vele contrasten, het contrast met Las Vegas (bruisende stad waar alles 24/7 doorgaat) en Death Valley (woestijn) was wel erg groot. We kwamen rond 21:00 uur ’s avonds aan en de temperatuur gaf 101 graden Fahrenheit aan (38 graden Celsius). We hebben hier erg genoten van onze auto met airconditioning. En tevens van een prachtige zonsopgang. ’s Ochtends vroeg om 6 uur waren de parkeerplekjes allemaal vol en stonden al bosjes mensen klaar met hun professionele technische filmapparatuur om de deze zonsopgang vast te leggen.

Sequoia national park -> Sequoia’s zijn hele grote bomen. Hier staat dan ook de grootste boom van de wereld (Sherman tree – met meer dan 83 meter hoog en een diameter van zo’n 8 meter). Maar naast deze grote boom waren het voornamelijk de beren die mij aandacht hadden. Schattige beertjes die zich vermaakten met een pionnetje dat langs de weg stond. Een beer die achter een hert aan zat was ook een populair schouwspel bij de paar mensen die hier getuigen van waren. Die beren brengen daar wel wat leven in het park.

Yosemite -> Heel mooi natuurreservaat dat bekend staat om zijn mooie watervallen en sequoias (grote bomen), ondanks dat de watervallen wegens hitte maar een klein straaltje lieten zien en we de sequoias reeds gezien hadden was de hike zeker de moeite waard. Ook de leuke, snelle en schattige eekhoorntjes maken het een levendige boel in dit park.

San Francisco
Ondanks dat alle natuurparken weer zo anders en verschillend waren en we onze ogen hebben uitgekeken waren we toch even toe aan wat afwisseling en hebben we de grote stad San Fransisco opgezocht. Hier hebben we lekker de toerist uitgehangen en de toeristische trekpleisters bezocht met de tourbus. Golden Gate Bridge, de zeeleeuwen op pier 39 die liggen te zonnen op de vlonders, Fishermans Warf, Lombard street. Maar we zijn ook van de route afgeweken, de hippie wijk bezocht, de muurschilderingen in Mission bezichtigd. Uiteraard ook een bezoek gebracht aan de hypermoderne Apple store waar we gratis internettoegang hadden op de meest moderne computers. Wifi is op verschillende plekken erg schaars in Amerika.
En we hebben dit bezoekje afgesloten met een kerkdienst. Een gospel koor + begeleiders zorgden ervoor dat de dienst erg levendig en actief was. Het dak ging er bijna af. Zeker een aanrader om een keer onderdeel uit te maken van dit unieke schouwspel.

Highway 1
Via de Highway 1 reden we van San Francisco naar Los Angeles, je reist dan echt langs de westkust. Het is zeker niet de snelste route maar wel zéér de moeite waard. Op de radio galmden oude Amerikaanse nummers en met dat op de achtergrond reden we de lange, soms smalle en kronkelige highway 1 af, genietend van de prachtige uitzichten van de mooiste witte strandjes, de meeuwen die vlak boven je hoofd vliegen en de villa’s waar beroemdheden zich hebben gevestigd.

En toen…
Back to real life! Er kwam abrupt een einde aan deze heerlijke vakantie toen we onverwachts wegens familieomstandigheden toch eerder als gepland op een vlucht terug zaten. Maar 1 ding is zeker, we waren nog helemaal niet klaar met dit continent dus voor nu kan ik alleen maar zeggen: To be continued…

Uiteraard heb ik ook deze vakantie weer heel wat van de Bucketlist kunnen afstrepen.
* Hardlopend, op blote voeten, de Golden Gate Bridge over.
* Panorama maken van 1 van de 7 Natuur Wereldwonderen.
* In de spits rondrijden op het energrootste stedelijk gebied van Amerika (12 baans weg) om een adres te zoeken dat niet bestaat.
* Een chocolade milkshake drinken met pindakaas.
* Grootste boom van de wereld knuffelen.
* Op ruim twee kilometer hoogte in een hottub genieten van een gigantische overvolle sterrenhemel.
* In een echte tipi in een indianenreservaat overnachten.
* Gegrilde worstjes uitdelen aan een locale Indiaan.
* Facetimen met een Japanner in Tokio.
* Van een camping gestuurd worden door een boze Amerikaan.
* Ruim 5,5 duizend kilometers afleggen in twee weken.
* Koud biertje aangeboden krijgen in een spookstadje
* Op de heetste en droogste plek op aarde bijna zonder benzine te komen zitten.

Voor een visueel verslag, de foto’s, verwijs ik je naar Facebook.

Groetjes,
Elle

• 01 Oktober 2014 - 22:06

De Schoentjes:

Zozo wereldreizigers,

Wat geweldig wat jullie allemaal ondernomen, gezien en beleeft hebben.
    Jammer dat jullie grote avontuur vervroegd beëindigd moest worden.
    Wel fijn dat jullie weer veilig en met vele mooie herinneringen in het mooie Breda
    nog kunnen na genieten.

Zoentjes van de Schoentjes