Cuba – Grab it while it is still there! - Reisverslag uit Havana, Cuba van Elle Schoenmakers - WaarBenJij.nu Cuba – Grab it while it is still there! - Reisverslag uit Havana, Cuba van Elle Schoenmakers - WaarBenJij.nu

Cuba – Grab it while it is still there!

Door: Elle

Blijf op de hoogte en volg Elle

30 December 2015 | Cuba, Havana


3 weken geen agenda.
3 weken geen (sociale) druk.
3 weken afgesloten van de wereld.
3 weken even terug in de tijd.
3 weken alles een versnelling lager…

Cuba trekt globetrotters van de hele wereld met zijn stranden, bergen, rum, sigaren en muziek. Maar een uitgebreid bezoekje aan dit veelzijdige eiland heeft mij laten zien dat Cuba economisch heel arm is, maar cultureel erg rijk. Cuba kenmerkt zich door het arme maar hartelijke en muzikale volk, het kleurrijke straatbeeld en de inefficiënte (werk) methodes waarbij je van de ene verbazing in de andere valt.
Als Europeaan zie ik hier al snel veel kansen en mogelijkheden voor dit arme, communistische volk. In de afgelopen drie weken zijn er dan ook heel wat business ideeën ontstaan, hoe het allemaal net wat efficiënter kan maar toch zijn charmes behoud. Er is al een eerste hand gelegd aan een brief naar de beroemde broer van Fidel Castro, Raul ;).

Havana
Een miljoenenstad, mensen houden ervan of juist niet. Ik heb besloten dat ik toch meer bij de tweede groep behoor. Het is niet zozeer de drukte, maar wel het feit dat je altijd op je hoede moet zijn voor sluwe Cubanen, goed moet opletten of ze het spel wel eerlijk spelen, want als onervaren (ietwat naïeve) toerist ben je een makkelijke prooi om hun lege portemonnee te spekken (ze geven bv geld terug in een andere valuta die 25 keer minder waard is), niets is wat het lijkt hier, superdeals die je denkt te maken zijn achteraf nooit zo super, eten voor toeristenprijzen (lees: een kleine pizza voor 12 euro). Na een lange onderhandelingsproces vragen Cubanen aan het einde toch om een flinke fooi. Als ze eenmaal de tanden in je gezet hebben, laten deze communistische husselaars je niet zomaar meer gaan. Je moet hier wel wat tijd doorbrengen wil je hun trucks doorgronden om hierop te kunnen anticiperen. Maar ik ben al snel doorgetrokken om het echte authentieke Cuba te zien. En buiten Havana is Cuba echt een veilig pareltje in de Caribbean.

Cuba heeft het allemaal, het is dan ook niet voor niks dat Columbus zei: "Het mooiste land ter wereld", nadat hij op 27 oktober 1492 zijn eerste verkenningstocht over het eiland Cuba had gemaakt.
Nu is er na die tijd ook in Cuba veel veranderd, maar het is een prachtig, super veilig land om met je backpack te verkennen, Cuba heeft het allemaal.
Ik heb de natuur opgezocht (Las Terrazas, Vinales, Gran Piedra).
Ik heb meegedaan aan hun culturele tradities (salsa geoefend, bij mensen in huis geslapen (die casas particulares zijn echt een hele uitkomst), tabaks- en koffielvelden bezocht, sigaren gerookt, baseball wedstrijd bezocht, op straat gedanst, iedere dag wel rum gedronken in mijn cocktail).
Ik heb zowat alle vormen van transport uitgeprobeerd.
Ik heb gechillaxed op fantastische stranden (Playa Ancon, Las Brujas) en het onderwaterleven verkent (Santiago)
Ik heb ondervonden dat Cuba ook een bruisende kant heeft in het uitgaanscircuit. (Trinidad, Santiago, Remedios, Havana). Naast de bekende discotheken The Cave (trinidad) en Fabrique the Art (Havana) wordt er buiten veel gedanst en gefeest. Dit is ook niet gek gezien iedereen ook buiten leeft. Op straat of ze zitten achter hun open ramen naar buiten te kijken (dit bespaart wel een televisie).

Backstreet Boys
In Santiago hebben we genoten van de Backstreet Boys van de Caribbean. Ze zetten een leuk sfeertje neer en het is leuk om te zien dat de Cubanen (en ook de toeristen want dit werkt heel aanstekelijk) niet stil zitten op hun stoel, dus al bij de eerste noten kregen ze het al gelijk in hun soepele heupjes! Ik heb hier ook heel wat salsamoves kunnen afkijken en oefenen. De Cubanen zijn dan ook zo aan het genieten dat de problemen gewoon worden weggedanst.

Las Parrandas – Remedios
Dit is hét feest van het jaar! Ik heb die Cubanen ook nog nooit zo hard zien werken en zweten als in deze dagen ter voorbereiding voor de grote (carnavals) battle. En geloof me, de beruchte full moon party in Thailand is er niks bij.
Geen feest | maar een battle
Geen buckets | maar cocktails
Geen neonkleding | maar kerstmutsen
Geen brandend springtouw | maar vuur, overal!

Cuba, een plek wat niet overeenkomt met iets waar ik al eens eerder ben geweest. Een land waar ze geen McDonalds of Starbucks kennen, waar mensen nauwelijks internet hebben, waar taxi’s gewoon de weg moeten vragen, waar ze gemiddeld zo'n 40 euro per maand verdienen en waar ze toch altijd lachen.

Wist je dat…
… Het Brabants kwartiertje hier wordt overtroffen door de Cubaanse 5 minuten (en die duurt minstens een half uur).
... Je toch weer heel snel went aan het beeld dat niemand naar beneden kijkt naar hun mobiel, dat niemand aan het bellen is en niemand zijn berichten checkt in het openbaar.
... ze hier ook geen datingssites kennen en dat dit op de ouderwetse manier gaat. Naar mensen fluiten en naroepen op straat (is lekker makkelijk omdat iedereen ook op straat leeft), en als er ingegaan wordt op deze avances wordt er een afspraak gemaakt.
… Ze 9 verschillende producten in de supermarkt hebben liggen waarbij fruit, brood en zuivel er geen van zijn.
… Ze hier geen files kennen.
… De Cubanen erg ijdel zijn en ik meer nagelstudio’s heb gezien dan supermarkten.
… Ze naar alles en iedereen tuteren om te laten horen dat ze eraan komen.
… Rum goedkoper is dan koffie.
… Er twee valuta’s zijn, CUC en CUP, het is maar 1 letter verschil maar in Cuba hét verschil tussen arm en rijk, tussen wel of geen warm water.
… De familie Castro internet nog steeds niet echt een boeiend medium vindt.
... Iedereen hier wel een mannetje kent (of je nu een verblijfplaats nodig hebt een taxi of een salsales wil, de zin begint altijd met: Ohw, 'I know a guy ...')
... Ik bijna iedere dag wel een cocktail op heb.
... Ik me nog nooit zo veilig heb gevoeld.
... Ik wel 4 dagen met mijn telefoon kon doen zonder opladen (de map van Cuba werd nog al eens gebruikt).
... Ik het hele honkbalspel van de Latino Americano heb stilgelegd met mijn aanwezigheid, toen ik als celebrity onthaald werd. Dit is zeker een check op de bucketlist.
… Cuba een van de veiligste landen is waar ik geweest ben. Een Cubaan riskeert een gevangenisstraf van 15 jaar als deze een toerist beroofd.
… Cuba maar liefst 9 keer op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat.
… Cuba heel arm is maar wel één van de hoogste alfabetiseringscijfers in de wereld heeft met 99,8%
... Cuba drie domeinen heeft die goed geregeld zijn, educatie, gezondheid en veiligheid.
... Cuba een fantastisch land is, maar het mooiste aan Cuba zijn toch wel de mensen! Cubanen staan voor mij met stipt op nr. 1 als het meest vriendelijke en hartelijke volk (het ene moment sta je naast mensen die je nog nooit gezien hebt en het andere moment geven ze je het gevoel dat ze je beste vrienden zijn, bieden ze je van alles aan en adopteert de hele familie jou.


Inmiddels ben ik alweer een dag terug, terugkijkend op een enerverend, leerzaam en swingend tripje.
Maaruh… het is ook wel weer fijn mijn eigen hoeveelheid WC papier te kunnen bepalen (na 28 jaar kan ik dat wel heel goed zelf inschatten). De boerenkool met worst smaakte weer fantastisch en ik ben inmiddels bijna bij met de belangrijkste online activiteiten, die de afgelopen drie weken helemaal tot het 0 punt was gedaald.
Ik wens jullie allemaal een hele goede jaarwisseling en kijk uit met vuurwerk, ik heb in Remedios wel heel goed mogen zien hoe het NIET moet!

  • 31 December 2015 - 00:58

    De Schoentjes:

    Haai Elle,
    Wat fantastische om jouw reisverslag te lezen.
    En wat heb je veel gezien, ondernomen en geleerd.
    We zijn uiteraard weer erg blij dat je weer veilig in kikkerlandje bent.
    Geniet nog lekker na van je cubaans avontuur, met al die prachtige foto's en
    awesome herinneringen gaat jou dat wel lukken.
    Vanuit de tropen wensen we je nog een spetterend nieuwjaarsnacht
    En een dolfijn nieuwjaar.
    Dikke zoen van pa en ma schoen

  • 31 December 2015 - 10:04

    Lenia:

    Leuk!! Herken veel van wat je schrijft!! Kleurrijk landje

Tags: Cuba

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cuba, Havana

Elle

Actief sinds 07 Dec. 2008
Verslag gelezen: 685
Totaal aantal bezoekers 42171

Voorgaande reizen:

01 November 2019 - 06 November 2019

New York Marathon - 2019

29 Juli 2019 - 21 Augustus 2019

Roadtrip West Canada

13 December 2018 - 13 Januari 2019

Patagonië - Paradijs voor natuurliefhebbers

31 Oktober 2017 - 23 November 2017

Myanmar

25 November 2016 - 10 December 2016

Mongolië

20 Augustus 2016 - 14 September 2016

Zuid-Afrika

08 December 2015 - 29 December 2015

Cuba

13 September 2014 - 01 Oktober 2014

Going USA

19 Januari 2014 - 27 Januari 2014

Dubai

12 Mei 2012 - 11 Juni 2012

Thailand

20 November 2010 - 05 December 2010

Kenia

12 December 2008 - 16 April 2009

Backpacken 'Down Under'

Landen bezocht: