Oost west, thuis best! - Reisverslag uit Breda, Nederland van Elle Schoenmakers - WaarBenJij.nu Oost west, thuis best! - Reisverslag uit Breda, Nederland van Elle Schoenmakers - WaarBenJij.nu

Oost west, thuis best!

Door: Elle

Blijf op de hoogte en volg Elle

07 December 2010 | Nederland, Breda

Eerst even wat statistieken:

Gem. temperatuur Mombasa: 32 graden Celcius
Gem. gevoelstemperatuur: 38 graden Celcius
Temperatuur NL: ijskoud
gevoelstemperatuur NL: -13 graden Celcius

De laatste dagen hebben we het er nog even goed van genomen. Nog veel op pad geweest om de laatste indrukken van Kenia op te doen.

Laatste dagen
Het leuke aan deze vakantie is dat we veel meer hebben gezien dan menigeen toerist. We zijn op plekken geweest waar zelfs de locals nog nooit van gehoord hebben.
We hebben een bezichtiging gebracht aan Lunka Lunka, een leuk plaatsje waar we de farms van David en de werknemers met hun families ontmoet hebben. Met de tuktuk zijn we naar Ukunda gegaan en onze bodyguard Kennedy heeft ons een rondleiding gegeven in zijn dorpje in Ukunda. Ook dit was zeer indrukwekkend. Nou je kijkt je ogen uit hoe deze mensen allemaal leven in die dorpjes, echt 50 jaar terug in de tijd. Ook konden we de markt niet overslaan. Er wordt daar niet alleen hun eigen handelswaar verhandeld. Enge mannen die met mijn vader onderhandelen over hoeveel kamelen ik moet kosten. Moeders die hun dochter willen opdringen aan mijn broertje die ze niet kennen. En in no time hadden we een hele groep aanhangers die ons wilden vergezellen over de markt. De terugweg was met de beroemde matato (goedkoop ritje in een aftands busje waar je moet stapelen. Het is altijd lekker knus met die hitte).

Nachtleven
De laatste dagen hebben we ons ook helemaal in het Keniaanse nachtleven gestort. We dachten dat we met onze mooi gebruinde huidjes minder gevaar liepen, maar nee, nog steeds werden wij door al die locals als ‘de blanke’ gezien. We zijn begonnen met de club van David “Masaai club”, deze konden we natuurlijk niet overslaan. Dit was een zeer gezellige tent gericht op de locals. De DJ heette ons vanaf zijn draaiplekje als ‘familie Schoenmakers’ al gelijk Welkom. Gezien wij de enige nieuwelingen waren wist gelijk de hele club wie we waren, dit scheelde veel tijd met voorstellen. Toen mijn tante en ik 1 been op de dansvloer probeerden te zetten kwamen er 38 Kenianen op ons af of we met ze wilden dansen. Dit werd een lange avond.
De disco tegenover onze verblijfsplaats, de Sjaketak, was een hele andere tent, als ik niet beter wist zou ik denken dat het een prostitutie plaats was waar de jonge Kenianen meisjes, lelijke, rijke, blanken toeristen aan de haak willen slaan. Dit was zeker een hele ervaring. Mijn bodyguard week gelukkig niet van mijn zijde, dus ik had verder niet veel last van deze opdringerige figuren. Ik zal jullie verder niet met details lastig vallen maar het was weer zeker een onvergetelijke avond die me nog lang zal bijblijven.
De laatste dag (zondag) aan het strand gechilled zodat ik morgen weer fris en fruitig ben om te gaan knallen op mijn werk. Om de avond af te sluiten zijn we met een stel vrienden naar de dichtstbijzijnde disco Tandorie geweest. Hierbij was ook het hele animatieteam van het hotel aanwezig, waar we veel mee hebben opgetrokken, dus dit was een zeer gezellige en geslaagde afsluiting van de vakantie.


-------------------------------------THE END-----------------------------------
Dachten we!!

We waren er helemaal klaar voor om opgehaald te worden, maar de receptie kwam met een mededeling dat ons vliegtuig wegens weersomstandigheden in NL niet kon vertrekken. Ik moet toegeven dat die Kenianen wel creatief zijn. Met een klein schoolbordje met een stok eraan waarop ons kamernummer vermeld staat lopen ze het strand af. Om de aandacht te trekken zit er een fietsbel op waarmee ze bellen. Grandioos!
Maar we werden dus niet opgehaald. We hebben met wederom een cocktail nog maar even geproost op Kenia en we hebben het er nog even lekker van genomen. Op de valreep kon ik dus nog even een mis in hun kerk meepikken, om te kijken hoe dit er hier in Kenia aan toe gaat. Verder nog de Masaai villa’s van David bezichtigd en naar een Top concert bij onze buren aan het exotische en witte strand aan de Diani beach geweest (Kim4love).
In totaal werd onze vlucht nog 4 keer gewijzigd maar 30 uur later en met een lichte alcoholverslaving zaten we dan toch in het vliegtuig op weg naar huis.

Samenvattend!
Al met al was het een zeer indrukwekkende en avontuurlijke vakantie.
Het is natuurlijk zeer prettig om geen pillen te slikken voor vreemde ziektes, gewoon water te kunnen drinken zonder ziek te worden, gewoon weer toegang te hebben tot de digitale snelweg, mijn greys anatomy programma te kunnen volgen, niet steeds op mijn waardevolle spullen hoef te letten en ik gewoon kan gaan en staan waar en wanneer ik wil. Maar ik moet toch ook toegeven dat het arme Kenia, door de zeer vriendelijke Afrikanen, de tropische temperaturen en de gelukzaligheid van de mensen met helemaal niks, ook zo zijn charmes heeft.

We hebben getracht nog wat typiche Keniaanse foto’s te maken en die willen we jullie niet ontnemen.

Bedankt!!
Heel erg bedankt allemaal voor de leuke reacties, echt helemaal super!
@ Rosanne: bbrrrr…. Nu is je welkom thuis sms welkom ;). Binnenkort weer even afspreken, ik heb een hoop te vertellen!

En Tante Gerrie mijn Swahili lessen hebben hun vruchten afgeworpen:

Kwa mpendwa Shangazi Gerrie,
Asante sana kwa wakati mwema hapa Kenya
Tulifurahia wakati wetu hapa Mombasa
Asante sana kwa kutulinda vizuri
Asante sana kwa kutuonyesha project yako
Asante sana kwa kutuonyesha mila nautamaduni za hapo
Asante sana kwa wakati wako pamoja na sisi
Asante sana kwa ukarima wako
Ilikuwa vyema sana kukutana na kujua mpenzi wako na marafiki wako.
Sasa tunajua kweli uko kwa mikono ya watu wazuri na hiyo inatufanya tuwe na roho nyepesi ya kukuwachilia kutembelea Kenya.
Shangazi Gerrie, Asante sana
Jilinde vizuri na uwe mwangalifu. Tuonana hivi karibuni Holland.

Zo ik geef nu mijn stokje door aan jou, gezien jij nog 6 weken wegblijft. We zijn benieuwd om jouw avonturen te lezen tante!!

Sorry, ik wou het kort houden, maar is helaas niet gelukt!

Kwaheri, Elle!

  • 07 December 2010 - 21:07

    Eefje:

    hee babe!!
    wanneer gaan wij met een wijntje deze reiservaringen bespreken??
    xx

  • 07 December 2010 - 21:30

    Snowboots:

    Jambo, jambo zomerschoentjes,

    Fijn dat jullie weer veilig in ons, zo mooie kikkerlandje zijn en waar jullie een beetje kunnen afkoelen van al die spannende en bijzondere avonturen. Gelukkig stonden er geen 5 kamelen te wachten op Schiphol,
    dat had nooit allemaal op mijn fietske
    gekund, zoals die foto met de eitjes, die zullen wel geklutst zijn wanneer ze op de plaats van bestemming zijn.
    Kwaheri

  • 08 December 2010 - 00:51

    "De Geijntjes".:

    Poeh, poeh, heb je van je vader vernomen hoeveel kamelen jij waard bent of heeft hij zich daar niet over uitgelaten tegenover jou?
    Fijn dat jullie zo genoten hebben, dat pikken ze je mooi niet meer af.
    We zijn wel blij dat alles goed gegaan is en jullie weer gewoon in onze bewoonde wereld zijn.
    Dikke kus uit de bush-bush van Oisterwijk.

  • 08 December 2010 - 07:36

    Suzie:

    Heei El!

    Het was een fantastisch verhaal om te lezen! Geweldig zeg! Leuk om te horen dat jullie die 30 uur wel doorkwamen!! Ik maakte me al zorgen haah! Tot snel lieve Elle!!

    Liefs

  • 08 December 2010 - 11:16

    Michelle:

    Wat een leuk verhaal weer El, klinkt echt heel indrukwekkend allemaal!
    Heel snel afspreken dus om je verhalen te horen en 'sterkte' weer op het werk en met het trotseren van de kou! ;)

    Liefs! Mies

  • 08 December 2010 - 17:32

    Tante Gerrie:

    Jambo Elle,habari yako,Ik ben blij om te horen dat jullie toch nog goed thuis zijn gekomen.Hier alles dik voor mekaar,Het was geweldig om 5 dagen op safari te gaan en meteen David zijn fam te ontmoeten, speciaal zijn 111jarige oma in de middle of nowhere.Ook een nieuwe ervaring om in een tentenkamp te slapen voor mij maar ook voor David.
    Groetjes uit heet maar fantasties Kenya.tante Gerrie

  • 09 December 2010 - 18:00

    Stiefwaaltje:

    Hoi Elle,
    Hardstikke blij ben ik da jullie weer heelhuids thuis zijn. Ik mot er nie aandenken da ge vur un paar kamelen verkocht zou zijn. Die kunnen hier toch nie huizen en nie te denken vur ons Riekske als ze iedere dag de kamelen mee op stap moet nemen.
    Dan goat ze nog verder van huis.
    En op het jounaal; vrouw op een kameel gesignaleerd op de A2, A50, A73 etc. Wel een voordeel, ge hoort dan iedere dag op de radio of tv. woar ze is, nou mot je ze vaak zoeken.
    He meid, bedankt veur de mooie verhalen, het was un plezier om ze te lezen.
    Rust maar lekker uit veur ge weer oan de volgende reis begint. Groetjes van het stiefwaaltje.

  • 21 December 2010 - 21:14

    Marinda:

    kunnen wij even bij jou langskomen volgende week woensdag, ben benieuwd naar al je verhalen!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Breda

Kenia

Recente Reisverslagen:

07 December 2010

Oost west, thuis best!

30 November 2010

SAFARI!!

26 November 2010

Tja dat is nu Kenia!!

23 November 2010

Kenia, here we come!
Elle

Actief sinds 07 Dec. 2008
Verslag gelezen: 453
Totaal aantal bezoekers 42172

Voorgaande reizen:

01 November 2019 - 06 November 2019

New York Marathon - 2019

29 Juli 2019 - 21 Augustus 2019

Roadtrip West Canada

13 December 2018 - 13 Januari 2019

Patagonië - Paradijs voor natuurliefhebbers

31 Oktober 2017 - 23 November 2017

Myanmar

25 November 2016 - 10 December 2016

Mongolië

20 Augustus 2016 - 14 September 2016

Zuid-Afrika

08 December 2015 - 29 December 2015

Cuba

13 September 2014 - 01 Oktober 2014

Going USA

19 Januari 2014 - 27 Januari 2014

Dubai

12 Mei 2012 - 11 Juni 2012

Thailand

20 November 2010 - 05 December 2010

Kenia

12 December 2008 - 16 April 2009

Backpacken 'Down Under'

Landen bezocht: