De laatste weken! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Elle Schoenmakers - WaarBenJij.nu De laatste weken! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Elle Schoenmakers - WaarBenJij.nu

De laatste weken!

Door: Elle

Blijf op de hoogte en volg Elle

15 April 2009 | Australië, Sydney

Zo... Bijna weer thuis, maar eerst nog een update van de laatste weken want dat willen wij jullie echt niet onthouden!!

Cairns
Na ons zeilavontuur zijn we snel doorgegaan naar Cairns. Cairns is echt een grote stad waar veel te beleven valt en je minstens wel een week voor uit moet trekken. Maar ondanks onze krappe tijdschema's en onze hoge prioriteiten aan andere dingen hebben we de week teruggedrongen naar 2 dagen. De eerste dag hebben we een daguitje gemaakt naar Cape Tribulation. Dit is een heel bijzonder gebied omdat de koraalzee het regenwoud ontmoet. Hierbij combineerden we een bezoekje aan de jungle van het Daintree National Park met het strand van Cape Tribulation. Ook hebben we tijdens deze tocht een bezoekje gebracht aan de 'krokodillenrivier' waar we (kleine) krokodillen en slangen hebben gespot. Ook Port Douglas, de buurt voor 'the rich and famous' hebben we bezichtigd. De tweede dag hebben we de stad verkent, heel toeristisch en laid back, en hebben we een verfrissende duik genomen in de Lagoon, een zoutwater zwembad, aangezien je in de zee echt niet kunt zwemmen met al die gevaarlijke en dodelijke dieren.

Outback
Een van onze laatste bestemmingen in Australie was de outback!!! We wilden graag na die toeristische en overvolle oostkust ook eens 100% pure Australie ervaren. Daarvoor moesten we uiteraard wel wat voor over hebben want 35 uur in de bus is niet niks. Het was echt een stijve en vermoeiende bedoeling. Tja de afstanden hier in Ozzie zijn toch wel wat anders dan in ons pieterluttige kikkerlandje. Maar het was het zeker allemaal waard. Tijdens de busrit al heel wat van de outback kunnen genieten. Even kort samengevat het is 1 oneindige lange weg. Verdwalen kan niet, alleen als je van de weg afgaat. Aangekomen in Alice Springs (gelegen in de outback) kregen we een beter beeld van de aboriginals. Nu moet ik er bijzeggen dat er 2 soorten zijn, maar de aboriginals in Alice Springs zijn de ersgte soort. Om jullie ook snel een beeld te geven probeer ik dat hier te schetsen. Alice Springs is de meest criminele buurt in Australie. Ze hangen alleen maar op straat (krijgen veel geld van de overheid dus hoeven niet te werken), zitten veel in de kroeg of lopen ergens half dronken rond, ze schreeuwen en schelden veel. Ze hebben hun eigen wet, the black fellow law, waar zomaar iemand neergestoken mag worden en alleen 's nachts over straat lopen kun je wel vergeten. Verder zeggen ze af en toe wel gewoon goededag.
Na dat ervaren te hebben zijn we verder de outback ingetrokken om de reusachtige en langste rotsformatie (Uluru) te bezichtigen. Wegens de rode kleur van de grond staat deze bekendste toeristische attractie ook wel bekend als het rode centrum. Voor de aboriginals is dit een heilige plek, dus van veel plekken was het ook niet toegestaan foto's te maken. Ook de Kings Canyon en Kata Tjuta gezien, dat waren ook geweldige rotsformaties. Slapen was echt op de outback manier, in een swag onder de sterrenhemel met miljoenen sterren. Het was echt een onvergetelijk avontuur.

Back in Melbourne and Sydney
Zo een kleine 2 maanden later ben ik weer teruggekeerd naar het artistieke Melbourne en het gezellige Sydney. De 2e en 1e stad van Australie. Maar dit keer met Bas. Het meest opvallende verschil is dat ik dit keer toen ik uit het vliegtuig stapte niet tegen een warme muur aanliep. Het voelt nu toch wel echt heel fris aan met zijn 18 graden en de jassen en vesten werden weer onder uit mijn backpack gehaald. In Melbourne zat ik nu in een andere wijk en dat was wel even wat anders, helemaal toen ineens het brandalarm in het hostel afging. Wij moesten zelfs ons prutje, dat we aan het koken waren, laten staan en werden ineens naar buiten geevacueerd. Binnen 5 minuten stonden er 3 brandweerwagens buiten en horden mensen. Gelukkig was het allemaal zo weer opgelost. Ook in Syndey was het niet echt strandweer meer en al helemaal geen surfweer, dus dat was mijn korte surfcarriere!! Toch gaan we zodalijk nog even een (hele) frisse duik maken in Bondi Beach voordat we terugkeren. Ik heb Bas nog even een professionele tour gegeven van uiteraard het opera house en harbour bridge, afscheid van Melle genomen en dan rest ons nog 1 ding, ons klaarmaken voor de lange terugreis. Alhoewel we wel een beetje gewend zijn aan de lange afstanden hier, dus die terugvlucht is nu een eitje!!

Wisten jullie dat:
* Australie 250 keer groter is dan Nederland en maar 22 miljoen inwoners heeft.
* Uluru de grootste berg is van de wereld maar dat het 6 km onder de grond zit en, dat stuk, dus niet meetelt omdat men het niet kan beklimmen.
* Aboriginals niet zo vaak douchen.
* er meer vliegen in de outback zijn dan auto's in Nederland.
* er altijd grote kortingen zijn op chocola & andere calorierijke producten en gezonde producen zoals fruit wel 2 keer zo duur zijn als in Nederland.

Tot snel

Een laatste groet uit het steeds kouder wordende Australie!!

Bas en Elle

• 15 April 2009 - 05:24

Krista:

Hey backpackers! Klinkt weer goed allemaal! Wat een rare aboriginals daar in Alice Springs. Het wordt natuurlijk ook daar steeds meer toeristisch. Een hele goede terugreis en ik heb van je verhalen en super mooie foto's genoten!

• 15 April 2009 - 08:21

Roy:

Eey zusje, die 4 maanden zijn snel gegaan zeg! Maar goed om te horen dat je het daar ontzettend naar je zin hebt gehad. K spreek je binnekort...en ik ben benieuwd naar je fotoreportage.

• 15 April 2009 - 09:49

Eva:

ola ola lieve sgatten
    ik ben erg blij dat julie je zo goed vermaken de laatste dagen maar ben ook weer erg blij dat julie vrijdagavond gewoon weer met beide benen in onze jacuzzie komen zitten :)

geniet nog ff met volle teugen daarzo en tot heeeeeeeeel snel hi hi

liefs eva

• 15 April 2009 - 10:06

Suzie:

ELLE!!!!!! Ja ik kan niet meer wachten op je verhalen en foto's!!!! Nog even en je bent weer hier in ons mooie ook best zonnige land!!!! Ik wilde zaterdag 25 april ff langskomen... (niet meteen het eerste weekend .. dan wil je natuurlijk uitrusten! hihi) maar ik bel je sowieso vrijdag even .. Goede terugreis lieve El! Liefs Suzie

• 15 April 2009 - 17:30

Anneke:

Hej Ellebelle,

wat is de tijd toch snel gegaan joh je bent al bijna weer terug meis. Ik vind het echt een gaaf tripje geworden.

Kus An

• 15 April 2009 - 17:33

Michelle:

Hey Elle!!!

Ben echt jaloers op je! ;) Wat een geweldige ervaring als ik dat zo allemaal lees! De tijd is echt snel gegaan en als je terug bent moeten we echt snel maar weer eens een date inplannen! Hopelijk gaat het verder allemaal goed met je en een fijne terug reis; hier is het nu ook lekker teras weer!

Gr! XxX

• 15 April 2009 - 19:14

Ellen:

Zeker tot snel!!! Echt gaaf om je foto's te zien! Daar heb ik 2 jaar geleden zelf ook gestaan...

Goede reis terug, wees voorzichtig en see you soon mate

• 15 April 2009 - 20:09

Marina:

Hey sis!

Klinkt weer goed... Fijne terug reis en zie je weer in t kikkerlandje! XM

• 15 April 2009 - 20:18

Michelle & Bobbie:

ha, ik zie dat er nog een michelle is.. dus ik zal even een onderscheid maken.

De tijd vliegt als je het gezellig en naar je zin hebt. Het was erg leuk om de verhaaltjes te lezen. Stiekem voel je je ook een beetje op vakantie omdat je het een beetje meekrijgt. Ik zal ze missen!

Tot gauw x

• 15 April 2009 - 20:47

Moesje:

Haai Backpack-stars!

Geweldig! om jullie avonturen en belevingen weer te lezen en we hebben ook weer genoten van je prachtige foto's enne JAZEKER waren we blij met je Sky Message.
    Maar vrijdag zullen we nog blijer zijn, als je weer veilig 'schoen' op Hollandse bojum gaat zetten.
    Een hele goede reis en have a lucky day!

Zoentjes van Pax en Maxxx

• 15 April 2009 - 23:05

Bush-bush Tamtam:

Hee Elle en Bas,
    ook wij hebben weer genoten van al jullie avontuurlijke verhalen en foto's. We willen jullie een hele goede thuisreis wensen.
    Nou Ellebel, je mag ons Bas wel ff komen voorstellen hoor, hij mag ook gewoon mee eten.
    Dan kunnen we ondertussen ff bijkletsen.
    Geweldig dat jullie zo'n fijne tijd gehad hebben en nou op naar het "echte" werk en centjes verdienen, want daar zal niet zoveel meer van over zijn denk ik zo.
    Dikke kus van Jopio en Loesje.